Uttalelser

I de sakene som har vært tatt opp til nærmere undersøkelse kan Sivilombudet gi uttrykk for sin mening om saken i form av en uttalelse. Hun kan peke på at det er begått feil eller forsømmelse fra et forvaltningsorgan eller en tjenesteperson. Undersøkelsen kan også ende med at ombudet finner at det ikke er gjort feil.

De fleste uttalelsene er offentlige og legges ut fortløpende på nettsidene. Det forekommer likevel at uttalelser ikke blir publisert på grunn av personvernhensyn.

Frem til 1. juli 2021 var navnet vårt Sivilombudsmannen, og det vil derfor stå i tidligere uttalelser.

Vi publiserer også noen ganger avsluttende brev fra Sivilombudet på denne siden.

Viser 1270 av treff for søk på

Sak om usaklig forskjellsbehandling fra Skatt Midt-Norge/skatteklagenemnda

Saken gjelder om Skatt Midt-Norge/skatteklagenemnda har utøvet usaklig forskjellsbehandling av X ved at hans skattesak har fått et annet utfall enn skattesaken til «kompanjongen» Y. Jeg er kommet til at det knytter seg begrunnet tvil om forhold av betydning for konklusjonen i saken, da det ikke synes å foreligge tilstrekkelige holdepunkter til å kunne underbygge Skatt Midt-Norges standpunkt i bevisvurderingen om at X i motsetning til Y har foretatt en viderefakturering av kostnader til aksjeselskapet Z. Skatt Midt-Norge bes om å vurdere saken på nytt i lys av dette. 
Dato for uttalelse: 3.6.2013 Saksnummer: 2012/2665 Publisert: 27.06.2013

Habilitet – SPKs rolle ved valg av sakkyndige til kompensasjonsordningen for psykiske belastningsskader fra forsvarets internasjonale operasjoner

Ombudsmannen har av eget tiltak undersøkt om Statens pensjonskasse (SPK) gjør nok for å sikre sakkyndiges habilitet i saker etter forsvarets særskilte kompensasjonsordning for psykiske belastningsskader som følge av deltagelse i internasjonale operasjoner. Undersøkelsen har avdekket at SPK i flere saker har foreslått og oppnevnt en sakkyndig som er ansatt i en lederstilling ved Forsvarets militær Psykiatrisk poliklinikk, kontoret for psykiatri og stressmestring. Jeg er kommet til at en slik stilling i forsvaret er vanskelig å forene med oppdrag som sakkyndig i kompensasjonssaker. SPK burde ha gjort mer for å sikre sakkyndiges habilitet i disse sakene og bør nå endre gjeldende rutiner for å sikre at SPK ikke foreslår sakkyndige med kjente habilitetsmangler. SPK er også bedt om å vurdere hvilken betydning habilitetsmanglene bør få for saker hvor det har opptrådt sakkyndige med slik tilknytning til forsvaret som medfører inhabilitet. 
Dato for uttalelse: 20.6.2013 Saksnummer: 2013/293 Publisert: 24.06.2013

Nav Klageinstans’ rutiner for utsendelse av foreløpig svar

Nav Klageinstans har ikke praksis for å sende ut foreløpig svar ved mottak av klager. Arbeids- og velferdsdirektoratet mener dette ikke er nødvendig all den tid klageren i henhold til rutinene skal få opplyst forventet saksbehandlingstid i Nav Klageinstans i tilsvarsbrevet vedkommende mottar sammen med kopi av underinstansens innstilling i klagesaken. Selv om rutinene neppe er i strid med loven eller god forvaltningsskikk, vil jeg likevel, i lys av de erfaringer jeg har med klagesaksbehandlingen i Nav, anbefale at Arbeids- og velferdsdirektoratet og Nav Klageinstans vurderer om det praktisk sett lar seg etablere egnede rutiner for å sende ut foreløpig svar ved mottak av klager. 
Dato for uttalelse: 6.5.2013 Saksnummer: 2012/3401 Publisert: 24.06.2013

Ansvar for tillegg til engangsavgift som følge av statusendring før kjøretøyet skiftet eier

Denne saken gjelder spørsmålet om den som eier et kjøretøy på kontrolltidspunktet kan gjøres ansvarlig for et avgiftstillegg som skyldes statusendring som følge av en ombygging foretatt av tidligere eier. Etter ordlyden i forskrift om engangsavgift § 1-3 annet ledd er det eieren på det tidspunkt bilens avgiftsmessige status ble endret som er ansvarlig for avgiftstillegget. Jeg er kommet til at eieren på kontrolltidspunktet likevel må bli ansvarlig dersom tidspunktet for statusendringen ikke lar seg påvise. Dette fordi bestemmelsen i forvaltningsloven § 17 første ledd første punktum neppe kan forstås slik at tollvesenet har en ubetinget plikt til å klarlegge tidspunktet for statusendringen. Klageren i denne saken burde imidlertid fått anledning til å sannsynliggjøre sin påstand. Jeg har derfor anmodet tollvesenet om å vurdere saken på nytt. 
Publisert: 24.06.2013

Veiledningsplikt om foreningsmedlemmers individuelle klagemuligheter der foreningen mangler rettslig klageinteresse

En ad hoc forenings klage på et konsesjonsvedtak ble avvist på grunn av manglende rettslig klageinteresse. Spørsmålet i saken var om forvaltningen burde veiledet om at det enkelte medlem kan ha individuell klagerett selv om foreningen ikke har det, og om retten til å la seg bistå av foreningen som fullmektig. Forvaltningen kan ha plikt til å gi slik veiledning dersom klagen fra en forening fremhever enkeltmedlemmers interesser i saken. Personer som hver for seg har rettslig klageinteresse bør ikke miste retten til å klage på et vedtak fordi de har gått sammen i en forening som nettopp har til formål å aksjonere mot vedtaket. I dette tilfellet ble vedtakets ulemper for enkeltmedlemmene ikke påberopt før etter klagefristen var utløpt. Det var derfor ikke grunnlag for å kritisere verken saksbehandlingen eller avgjørelsen om å avvise klagen. 
Dato for uttalelse: 2.4.2013 Saksnummer: 2012/3041 Publisert: 21.06.2013

Tilbakekreving av feilutbetalt trygdeytelse etter folketrygdloven § 22-15 etter at erstatning er idømt

A ble i tingretten frifunnet for trygdebedrageri, men dømt til å betale erstatning til Nav for urettmessig mottatte attføringspenger. På grunn av tvil om kravets størrelse ble erstatningssummen fastsatt skjønnsmessig og viste seg å være lavere enn det beløp A faktisk skyldte Nav. Spørsmålet i denne saken er om den rettskraftige dommen er til hinder for at Nav kan inndrive det overskytende beløpet etter reglene om tilbakesøking i folketrygdloven § 22-15. Jeg er kommet til at kravet i sin helhet ble rettskraftig avgjort ved dommen, og at dommen dermed utelukker ny tilbakesøkning og inndrivelse fra Nav. At det eksisterer to alternative rettslige grunnlag for kravet medfører ikke at det kan regnes som to ulike krav. Arbeids- og velferdsdirektoratet besluttet deretter å tilbakebetale det beløpet som var inndrevet. 
Dato for uttalelse: 25.4.2013 Saksnummer: 2012/3392 Publisert: 20.06.2013

Advokaters plikt til å legge frem skriftlig fullmakt etter forvaltningsloven § 12

En advokat klaget over NAVs krav om skriftlig fullmakt fra klienten for å utbetale en ytelse i form av et engangserstatningsbeløp til advokatens klientkonto. Jeg er kommet til at det å motta en erstatningsutbetaling/ytelse fra Nav på vegne av en klient normalt ligger innenfor advokatens generelle fullmakt etter forvaltningsloven § 12, og at spesialregelen i folketrygdloven § 22-1 med hovedregelen om utbetaling til den som har rett til ytelsen, ikke endrer dette. Arbeids- og velferdsdirektoratet sørget deretter for at aktuelle rundskriv ble endret i ansvar med min anbefaling. 
Dato for uttalelse: 7.3.2013 Saksnummer: 2012/2803 Publisert: 19.06.2013

Sak om tilsetting av rådmann i Lyngdal kommune

Lyngdal kommune skulle tilsette ny rådmann. Da Farsunds Avis ba om den offentlige søkerlisten etter at den utvidede søknadsfristen hadde utløpt, var det kun én søker på listen. Andre søkere og interesserte hadde da trukket seg eller latt være å sende inn søknad etter at det var gjennomført samtaler og intervju før søknadsfristens utløp. Farsunds Avis klaget over måten tilsettingsprosessen ble gjennomført på, og hevdet at søkerlisten var mangelfullt utarbeidet. Ombudsmannen uttalte at kommunens tilsettingsprosess medførte at formålet med reglene om offentlig søkerliste ble tilsidesatt. Prosessen bar preg av et ønske om hemmelighold som vanskelig kunne aksepteres. Saksbehandlingen var heller ikke i tråd med kommunelovens bestemmelser om at tilsettingen av rådmann skal fattes av kommunestyret. 
Dato for uttalelse: 16.5.2013 Saksnummer: 2012/2040 Publisert: 18.06.2013

Habilitet for medlemmer i fjellstyre

To medlemmer av Engerdal fjellstyre anså seg inhabile ved avgjørelsen av fastsetting av pris på elgjakt, jf. forvaltningsloven § 6 første ledd bokstav a og b, på grunn av løpende kontrakt med fjellstyret om elgjakt. Begge erklærte seg også inhabile etter forvaltningsloven § 6 annet ledd, men verken fjellstyret eller Direktoratet for naturforvaltning kom til at de var inhabile. Etter undersøkelsen her finner jeg ikke grunnlag for rettslige innvendinger til forvaltningens standpunkt i saken. 
Publisert: 13.06.2013

Krav om DNA-testing ved revurdering av overgangsstønad

I et forhåndsvarsel om revurdering av en kvinnes rett til overgangsstønad, anmodet Nav Forvaltning Bergen kvinnen om å avlegge DNA-prøve av hennes barn og en mann Nav mente hun bodde sammen med, for å avklare om han kunne utelukkes som far til barna. Dette ble gjort til tross for at en annen mann hadde erkjent farskapet, og var å anse som far etter reglene i barneloven. Slik forhåndsvarselet var formulert, fremsto det som om manglende avlegging av DNA-prøve ville medføre at hun mistet retten til overgangsstønad. Jeg er kommet til at anmodningen om DNA-testing var i strid med barnelovens regler om fastsetting av farskap. Den store personlige betydningen av å fastslå eller utelukke farskap, og forholdet til rettsikkerhetsgarantiene i barnelovens regler om fastsetting av farskap, gjør at Nav bør utvise stor varsomhet når de setter DNA-testing av farskap som vilkår for mors ytelser etter folketrygdloven. Arbeids- og velferdsdirektoratet har sagt seg enig i at det ikke var grunnlag for å be om DNA-testing, og har bedt Nav Forvalting Bergen om å trekke anmodningen tilbake. 
Dato for uttalelse: 27.5.2013 Saksnummer: 2013/477 Publisert: 12.06.2013