Uttalelser

I de sakene som har vært tatt opp til nærmere undersøkelse kan Sivilombudet gi uttrykk for sin mening om saken i form av en uttalelse. Hun kan peke på at det er begått feil eller forsømmelse fra et forvaltningsorgan eller en tjenesteperson. Undersøkelsen kan også ende med at ombudet finner at det ikke er gjort feil.

De fleste uttalelsene er offentlige og legges ut fortløpende på nettsidene. Det forekommer likevel at uttalelser ikke blir publisert på grunn av personvernhensyn.

Frem til 1. juli 2021 var navnet vårt Sivilombudsmannen, og det vil derfor stå i tidligere uttalelser.

Vi publiserer også noen ganger avsluttende brev fra Sivilombudet på denne siden.

Viser 1150 av treff for søk på

Kriminalomsorgens håndtering av post til innsatte om helsemessige forhold

Saken gjelder X fengsels håndtering av post til innsatte om helsemessige forhold, og praksisen med å overlevere en del slike brev uåpnet til helseavdelingen i fengselet. Fengselets praksis innebærer i realiteten at deler av kontrollen med posten til de innsatte er overlatt til helsetjenesten. En slik praksis må kritiseres, og kan ikke opprettholdes. X fengsel bes gjennomgå rutinene for kontroll av postsendinger til innsatte om helsemessige forhold. Det bør i denne forbindelse vurderes om rutinene for håndteringen av slike postsendinger bør nedfelles skriftlig.
Dato for uttalelse: 17.11.2014 Saksnummer: 2014/22 Publisert: 16.12.2014

Adgangen til å klage over politiets avgjørelse om sperring av adresse i folkeregisteret

Saken gjelder adgangen til å klage over politiets beslutning om sperring av en persons adresse i folkeregisteret. Utgangspunktet er at forvaltningsloven gjelder for den delen av politiets virksomhet som ikke utøves i medhold av rettspleielovene. En beslutning om adressesperre må anses å være bestemmende for «rettigheter eller plikter» for den beslutningen gjelder, og må dermed anses som enkeltvedtak i henhold til forvaltningsloven § 2 første ledd bokstav b. Politidirektoratets forståelse av forvaltningslovens enkeltvedtaksbegrep fremstår som for snever. Politiet må ved behandlingen av saker om adressesperre følge bestemmelsene for enkeltvedtak. De vedtak som politidistriktene fatter, kan påklages til Politidirektoratet.
Dato for uttalelse: 19.11.2014 Saksnummer: 2014/409 Publisert: 16.12.2014

Saksbehandlingstiden i sykepengesaker

I én sak undersøkt her, ble det opplyst fra Nav at behandlingstiden for refusjon av sykepenger til arbeidsgiver er 16 uker, og at ventetiden er 6 uker hvis Nav skal utbetale sykepenger direkte til den ansatte. Navs behandlingstid i sykepengesaker ble derfor undersøkt på generelt grunnlag. Navs saksbehandlingssystem for sykepenger, Infotrygd, er utdatert. Derfor var det vanskelig for ombudsmannen å rette innvendinger til Arbeids- og velferdsdirektoratets fastsatte mål om at sykepengesakene skal behandles innen 4 uker. En normert saksbehandlingstid på 4 uker er likevel uheldig for dem som er berettiget til sykepenger fra folketrygden. Ombudsmannen forutsatte at direktoratet gjør hva det kan for at prosessen med å få et mer moderne saksbehandlingssystem for sykepenger skal ha fremdrift.
Dato for uttalelse: 1.12.2014 Saksnummer: 2014/1240 Publisert: 03.12.2014

Sak om klageadgang på fornyet arbeidsevnevurdering

Saken gjelder brukers adgang til å klage på resultatet av Navs arbeidsevnevurdering (AEV) i tilfeller hvor Nav lokalkontor, som førsteinstans og tilsynelatende på eget initiativ, har foretatt en fornyet arbeidsevnevurdering av bruker. Ombudsmannen kom til at Arbeids- og velferdsetatens bruk av AEV som rendyrket internt verktøy i oppfølgingsarbeidet, uten på noen måte å involvere eller informere bruker, må begrenses til saker hvor bruker ikke har fremmet innsigelser til innsatsgruppen i det gjeldende § 14a-vedtaket. Når gjeldende AEV gjøres til gjenstand for ny vurdering i tilfeller hvor bruker ikke har vært enig i tidligere vedtatt innsatsgruppe, bør bruker gis klagerett på utfallet, selv om innsatsgruppen ikke er endret.
Dato for uttalelse: 26.11.2014 Saksnummer: 2014/2335 Publisert: 02.12.2014

Sak om midlertidig inndragning av skjenkebevilling var i strid med forbudet mot dobbelstraff

Saken gjelder spørsmålet om ileggelse av forelegg for brudd på alkoholloven stenger for at det senere blir truffet vedtak om midlertidig inndragning av skjenkebevillingen. De sentrale spørsmålene er om midlertidig inndragning av skjenkebevilling er å anse som straff, og i tilfelle om den midlertidige inndragningen var i strid med forbudet mot dobbeltstraff, jf. Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) protokoll 7 artikkel 4 nr. 1. Ombudsmannen er kommet til at vedtak om midlertidig inndragning av skjenkebevilling som følge av brudd på aldersbestemmelsene i alkoholloven faller inn under straffebegrepet i EMK. Ettersom foreleggssaken og inndragningssaken var to parallelle og separate forfølgninger, og inndragningssaken ikke ble avsluttet da forelegget ble endelig, ble selskapet straffet to ganger for samme forhold. Inndragningsvedtaket er følgelig i strid med forbudet mot dobbeltstraff i EMK protokoll 7 artikkel 4.
Dato for uttalelse: 25.11.2014 Saksnummer: 2014/682 Publisert: 28.11.2014

Sak om innsyn i lydlogg fra Helse Førde HF

Saken gjelder innsyn i lydloggen fra AMK-sentralen i Helse Førde HF i forbindelse med trippeldrapet på Valdresekspressen 4. november 2013. Det knytter seg flere svakheter ved departementets vurdering av innsynsspørsmålet. Departementet har bl.a. ikke godtgjort i tilstrekkelig grad at det vil være urimelig arbeidskrevende å skille ut de taushetsbelagte opplysningene fra lydfilene fra AMK-sentralens lydlogg. De ulike lydfilene fra lydloggen må videre anses som flere dokumenter, og offentleglova § 12 bokstav b gir ikke hjemmel for å unnta de lydfilene som ikke inneholder taushetsbelagte opplysninger. Det er også enkelte opplysninger som er unntatt innsyn i den sladdede versjonen av transkripsjonen av lydfilene, som departementet selv har opplyst at ikke skal unntas i denne saken.
Dato for uttalelse: 14.11.2014 Saksnummer: 2014/127 Publisert: 27.11.2014

Anerkjenning av utenlandsk dom i medhold av konvensjoner om underholdsbidrag

Saken gjelder gyldigheten av vedtak fra Nav Klageinstans om å fullbyrde polsk dom om underholdsbidrag til voksen sønns universitetsstudier etter at Nav Internasjonalt først avslo sønnens krav om underholdsbidrag. I forskrift til gjennomføring av Haag-konvensjonen 1973 er det fastsatt at utenlandske dommer ikke skal gjennomføres i Norge ved motstrid med norsk avgjørelse i samme sak. Arbeids- og sosialdepartementet har i rundskriv instruert bidragsmyndighetene om å fullbyrde utenlandske dommer ved slik motstrid.
Dato for uttalelse: 16.9.2014 Saksnummer: 2013/3320 Publisert: 21.11.2014