29.10.2021 Lang ventetid på gjeldsordning og utlegg Sivilombudet har av eget tiltak undersøkt saksbehandlingstiden hos namsmennene i saker om gjeldsordning og utlegg. Det er til dels store variasjoner mellom de ulike politidistriktene.
1.7.2021 Vi har fått nytt navn Sivilombudet får nytt navn 1. juli 2021, når ny sivilombudslov trer i kraft. Det gamle navnet vårt var Sivilombudsmannen.
24.6.2021 Alvorlige funn ved bofellesskap for personer med utviklingshemning Sivilombudsmannen besøkte i november 2020 tre bofellesskap for personer med utviklingshemning i Drammen kommune. Nå er rapporten fra Sivilombudsmannen klar.
18.6.2021 Sivilombudsmannen er enig i at smittevernloven bør revideres I en høringsuttalelse gir Sivilombudsmannen flere innspill til Koronakommisjonens første rapport om myndighetenes håndtering av koronapandemien.
27.5.2021 Rapport fra besøk til Åsgårdstrand sykehjem Sivilombudsmannen besøkte Åsgårdstrand sykehjem i Horten kommune i desember 2020. Nå foreligger rapporten, med funn og anbefalinger fra ombudsmannen.
6.5.2021 Første rapport fra Sivilombudsmannens besøk ved sykehjem Høsten 2020 gjennomførte Sivilombudsmannen for første gang besøk ved sykehjem. Nå er rapporten fra Høyås bo- og rehabiliteringssenter klar.
23.4.2021 Undersøker kriminalomsorgens kontroll av telefonsamtaler Sivilombudsmannen har fått flere klager fra innsatte i fengsler på at de har begrensete muligheter til å ringe og holde kontakt med familie og venner.
23.3.2021 Årsmeldinger for 2020 overlevert Stortinget Sivilombudsmannen avgir hvert år to meldinger til Stortinget om sin virksomhet i det foregående året.
11.2.2021 Undersøker saksbehandlingstiden hos namsfogdene Flere saker om gjeldsordning har ligget ubehandlet hos namsfogdene i over ett år. Nå ber Sivilombudsmannen Politidirektoratet svare på spørsmål om saksbehandlingstiden.
19.1.2021 Rapport om dispensasjoner i strandsonen Sivilombudsmannen har undersøkt hvordan tre utvalgte kommuner håndterer søknader om dispensasjon til bygging i strandsonen. Nå er rapporten klar. I en fellesrapport oppsummerer Sivilombudsmannen de sentrale funnene som er avdekket i undersøkelsene, og gir konkrete anbefalinger til alle kommuner.