Sivilombud Hanne Harlem overleverer særskilt melding til første visepresident Svein Harberg. Foto: Peter Mydske, Stortinget
  • Forside
  • Aktuelt
  • Sivilombudet varsler Stortinget om uholdbar lang saksbehandlingstid og en utilgjengelig forvaltning

Sivilombudet varsler Stortinget om uholdbar lang saksbehandlingstid og en utilgjengelig forvaltning

Sivilombudet har i dag overlevert en særskilt melding til Stortinget. I meldingen presenterer Sivilombudet en samlet oversikt over klager som gjelder manglende svar og lang saksbehandlingstid i offentlig forvaltning.

Les meldingen her:

Oversikten viser at antall klager til Sivilombudet i slike saker er mer enn doblet de siste årene.

– Det er uholdbart at innbyggerne ikke får svar når de henvender seg til myndighetene. I 75 prosent av alle saker vi undersøker overfor forvaltningen, ser vi at klageren ikke har fått svar, sier sivilombud Hanne Harlem.

I 2016 mottok Sivilombudet 621 klager på manglende svar og lang saksbehandling. Dette tallet steg til 1470 i 2024. Andelen slike klager har samtidig økt fra cirka 20 prosent til om lag 30 prosent av alle klager Sivilombudet får.

Mange får ikke svar

– At mange forvaltningsorganer ikke engang sender et foreløpig svar, viser manglende respekt for innbyggerne. Forvaltningen er til for innbyggerne, og ikke omvendt, sier Hanne Harlem.

Mange opplever også at det er vanskelig å komme i kontakt med en saksbehandler når de har konkrete spørsmål. Generell informasjon på nettsider er ikke tilstrekkelig for den som har spørsmål i saken sin, eller som ikke behersker digitale hjelpemidler.

Lang saksbehandlingstid

Meldingen fra Sivilombudet viser at det er altfor lang saksbehandlingstid på flere saksfelt, noe som kan få store konsekvenser for innbyggerne, både økonomisk og på andre måter.

I flere av sakstypene blir heller ikke klagene sendt over til klageinstansen, slik de skal.

Utilgjengeligheten går ut over tilliten

– Selv om det kan være forståelige grunner til at forvaltningen ikke klarer å behandle alle saker innen rimelig tid, svekker det respekten for lover og regler og tilliten til myndighetene. Vi har derfor i dag gjort Stortinget oppmerksom på den negative utviklingen vi har sett de siste årene gjennom en særskilt melding, som er vårt sterkeste virkemiddel, sier Hanne Harlem.

Eksempler

  • individuelt tilrettelagt opplæring i skolen – i flere saker er ventetiden på flere måneder gjennom skoleåret, noen ganger et helt skoleår
  • familieinnvandringssaker – mange må vente i flere år før de får flytte sammen med familien sin
  • pasientskadeerstatning – i mange år har den gjennomsnittlige ventetiden i Helseklage vært lang, på mellom ett og to år
  • skatteklagesaker – klager man på et skattevedtak til Skatteklagenemnda, tar det nesten to år før man får svar
  • saker der kreditorer ikke får pengene sine – gjennomsnittlig ventetid hos namsmennene har økt, i Øst politidistrikt var den på 250 dager i 2024
  • saker om tap av autorisasjon for helsepersonell – gjennomsnittlig saksbehandlingstid i Helseklage for helsepersonellsaker er over ett år

Andre sakstyper som er omtalt i meldingen er asyl, velferdsytelser i Nav, helse- og omsorgssaker, gjeldsordning, statsborgerskap, oppholdskort, innsyn og byggesaker.